skip to Main Content
Asiakaslähtöisyys On Tulevaisuuden Tilitoimiston Keskiössä

Asiakaslähtöisyys on tulevaisuuden tilitoimiston keskiössä

Pohdimme, millaisia ovat tulevaisuuden tilitoimiston tarjoamat palvelut, ja millaisia resursseja tilitoimistot tarvitsevat näiden palveluiden tuottamiseen. Alan asiantuntijat näkevät tulevaisuuden tilitoimiston ja sen tuottamat palvelut hyvinkin samanlaisina, kuten tähänkin asti, sisältäen lakisääteisen kirjanpidon tekemisen, palkanlaskennan ja verotukseen liittyvät asiat.

Asiakkaiden vaatimustaso nousee, mutta useimmiten palveluista ei haluta maksaa totuttua enempää. Samanaikaisesti ohjelmistorobotit tekevät jo kirjaukset useassa yrityksessä. Tilitoimiston on tarjottava uusia palveluita, joilla korvataan menetetyt tulot, ja etsittävä uusia tapoja palvella asiakkaitaan tehokkaammin. Uusien palvelujen kehittäminen ei ole helppoa, eikä uusien palvelujen myynti tule itsestään. Miten tulevaisuuden tilitoimisto vastaa näihin haasteisiin?

Mitä tutkimus kertoo?

Linda Åhmanin opinnäytetyöhön koostamassa tutkimuksessa kirjanpitoalan asiantuntijoilta kysyttiin, mitkä kolme sanaa kuvaavat parhaiten tulevaisuuden tilitoimistoa. Ne olivat: asiantuntija, asiakaslähtöinen ja automatisoitu. Kirjanpitäjät ovat yleisesti ottaen alan asiantuntijoita – muutoin he olisivat nopeasti ilman töitä. Mutta mitä asiakaslähtöinen ja automatisoitu tarkoittavat nopeasti digitalisoituvassa maailmassa, jossa asiakkaat ovat hintatietoisempia, ja odottavat heidän tarpeisiinsa räätälöityjä palveluita sekä enemmän vastinetta rahoilleen?

Tilitoimiston asiakaslähtöisyys

Hyvä palvelu on asiakkaan odotusten täyttämistä ja jopa odotusten ylittämistä. Marcus Buckinghamin ja Curt Coffmanin tekemän kyselytutkimuksen mukaan asiakasodotukset ovat:

  1. Tarkkuus & täsmällisyys – tehdä oikein ja täsmällisesti se, mitä luvataan tehdä
  2. Saavutettavuus & saatavuus – vastata asiakkaalle nopeasti asiakkaan käyttämässä kanavassa
  3. Kumppanuus – tuntea asiakkaat ja heidän tilanteensa
  4. Neuvonta – asiakkaat luottavat siihen, että heille annetaan asiantuntevia neuvoja / toimintavaihtoehtoja erilaisissa tilanteissa

Toisin sanoen tehdyn työsi (# 1) lisäksi sinun on tarjottava asiakkaillesi apua heti, kun he sitä pyytävät (# 2), tuntea asiakkaasi hyvin (# 3) ja antaa heille neuvoja, mieluiten ennen, kuin he tarvitsevat niitä (# 4). Kuulostaako mahdottomalta?

Automaatio avuksi

Asiakkaiden odotuksiin vastaaminen on hankalaa ilman työkaluja, jotka tukisivat sinua. Sinulla on käytettävissäsi rajallinen määrä resursseja, esimerkiksi et voi keskustella kaikkien asiakkaidesi kanssa päivittäin. Mitäpä, jos voisit automatisoida joitakin osia asiakaspalvelustasi, ja olla askeleen muita edellä? Alla on joitakin ajatuksia siitä, miten se tehdään:

Tarkkuus & täsmällisyys

Jos asiakkaasi tietää, mitä ja milloin teet hänen yrityksensä hyväksi, hänelle jää sellainen käsitys, että teet hyvää työtä. Jos asiakkaasi ei tiedä mitä teet, hänelle voi jäädä sellainen käsitys, ettet tee mitään. Kun teet vuosisuunnitelman asiakkaasi kanssa, ongelmasi tämän suhteen on ratkaistu. Kuvenossa vuosisuunnitelman tekeminen onnistuu, ja Kuvenossa sinulla on asiakastiedot yhdessä paikassa, jolloin voit tehdä työsi nopeasti ja kerralla oikein.

Saavutettavuus & saatavuus

On mahdotonta olla henkilökohtaisesti saatavilla koko ajan. Tarjoamalla valmiiksi tehdyt tehtävälistat, asiakas voi tehdä hallinnollisia tehtäviä itsekseen. Asettamalla Kuvenoon muistutuksia, erityisesti toistuviin tehtäviin, voit antaa kuvan siitä, että olet verkossa koko ajan.

Kumppanuus

Asiakkaan ymmärtäminen ja tukeminen on paljon helpompaa, jos kaikki asiakkaaseen liittyvä tieto on kerätty yhteen paikkaan. Kuvenossa voit kerätä asiakasviestintää ja asiakkaaseen liittyviä tehtäviä ryhmiteltyinä, jolloin tietojen saatavuus auttaa sinua tuntemaan asiakkaat ja heidän tarpeensa.

Neuvonta

Sinulla on asiantuntemusta auttaa asiakasta, mutta ongelmana on, ettet tiedä, milloin asiakas tarvitsee apuasi, ja voi olla tilanteita, joissa asiakas ei ehkä tiedä, mitä kaikkea pitäisi tehdä. Kuvenossa voit tehdä suunnitelman asiakkaasi kanssa vuosikelloon, jolloin vuosikello on osa ongelman ratkaisua. Kuveno neuvoo juuri silloin, kun se on tarpeellista, seuraa asiakastasi ja ehdottaa aktiivisesti uusia ideoita sekä tarjoaa apuasi puolestasi.

Ihannetapauksessa voit automatisoida asiakasjohtamisen kokonaan, jolloin saat täydellisen kuvan asiakkaidesi tilanteesta, viestinnästä heidän kanssaan ja heidän tarpeistaan.

Tie eteenpäin

Kuveno voi auttaa sinua viemään yrityksesi tulevaisuuteen panostamalla asiakaslähtöisyyteen ja automaattisuuteen. Tässä videossa on lyhyt yhteenveto muutamista asioista, joissa voimme auttaa sinua. Voit olla meihin yhteydessä välittömästi chatin kautta klikkaamalla ympyrää oikeassa alakulmassa.

Back To Top